På billederne ses 3 måltider på 2 forskellige måder. Og der findes selvfølgelig flere måder man kunne have serveret dem på.
Børn kan nogle gange være op mod 9-12 gange om at acceptere ny mad.
Det vil sige at når børn siger nej tak til mad, skal man ikke bare give op. De kan vælge at ignorere det nye mad, undersøge det, kigge på det, smide det på gulvet, slikke på det, mase det mellem fingrene osv. og det hele er en del af processen.
Børn der har været alt spisende, kan lige pludselig have perioder hvor de er mere selektive. Nogle begynder endda at afvise deres ”safefood” (”Safefood” er mad børnene er trygge ved, som de kender og som de oftest gerne vil spise). Prøv da at servere tingene på en ny måde, det kan gøre maden interessant eller mere overskuelig.
Nogle børn kan godt lide når tingene serveres blandet godt sammen, nogle vil gerne have tingene mere opdelt. Nogle børn elsker mad med forskellige konsistenser og nogle er mere til mad der ikke griser.
Og så kan det hele ændre sig, fra den ene dag til den anden, måske har de ville have tingene adskilt, men vil nu pludselig have det hele blandet sammen ligesom forældrene får.
Børn er forskellige, så man skal gøre det der fungerer for det enkelte barn og selvfølgelig efter alders anbefalinger.
For nogle børn fungerer det bedst hvis de får lov at sidde selv med gaffel eller ske og nogle vil bare gerne have fingrene i maden.
For nogle børn virker det bedst at måltidet er anrettet på tallerkenen og for andre at det først bliver hældt op når man sidder ved bordet og maden bliver sendt rundt
Hvis et barn får en tallerkenen og afviser det blankt, så prøv evt. at fjerne lidt, roker om, skære maden på en anden måde eller giv dem en gaffel og prøv at servere det for barnet igen.
Det kan være så frustrerende når barnet er i en selektiv periode, eller altid har været det. Men i gør det godt og bare bliv ved